Udstationeret i mellemøsten...

I en verden af oplevelser...

Jeddah m.m.

MellemøstenPosted by Axel Bluhme Tue, July 27, 2010 12:23:48

Long time – No post… Men nu er det på tide med en all-round update fra en midtøstens mest tilsandede øjesten – Riyadh!

Siden sidst er der jo sket meget! Efter Dubai med Asbjørn og Sille, har jeg rejst til blandt andet Danmark, Norge, Havnebyen Jeddah (i Saudi-Arabien) og ikke mindst endnu engang til den fantastiske ældgamle hovedstad Damaskus.

Lige kort om Danmarks/Norges turen så var det jo helt fantastisk at være hjemme for et kort øjeblik og se at den kendte verden stadig eksisterer og at nyde et par aftener med familie og venner ;)

Jeddah er kendt for at være mere liberal end Riyadh – selvom de begge er store byer i Saudi-Arabien og vel burde have samme regler. Den gamle havneby viste sig ved første øjekast at minde meget om Riyadh – med sine nye ”amerikanske” bygninger, højhuse der knupskyder omkring i byen og McDonalds (og alle mulige andre fastfood restauranter) men da vi først fik kigget under facaden viste det sig at Jeddah har enormt meget mere at byde på.

Vi ankom sent om aftenen og måtte vente på nogle venner som ankom lidt senere. For at fordrive tiden lejede vi en bil til de tre dage vi skulle være der og snart efter var vi alle på vej mod hotellet – Sheraton Red Sea Resort.

Resortet var super fint – med egen restaurant, pools, strand og solsenge over det hele. Vejret var solrigt og varmt – og da Jeddah ligger ved kysten også meget høj luftfugtighed, så efter 15 sekunder udenfor var man stort set gennemblødt.

Vi nød meget tid med bare at dase i solen og at snorkle rundt i det røde hav, men jeg har for meget energi til bare at ligge og læse hele dagen. Al’Balad var første stop på sightseeing-listen og den gamle bydel var helt klart et besøg værd. Den var dog meget mere medtaget end vi har forestillet os, med de gamle gader brudt op og sand, grus og knuste belægninger i store bunker. Men snart viste der sig et mønster da enkelte bygninger var blevet renoveret og sat fint i stand – så forhåbentlig gælder det hele området om et par år… i saudi-tid! Ikke desto mindre var det super spændende at se og jeg fik taget en del gode billeder...

Vi nød også flere fine restauranter og man kan ikke klage over at det er dyrt… En var The Seashell, hvor tagkonstruktionen var lavet som en konkylies skal – og snoede sig op ad. Et andet var Bubbles, hvor man kunne få shisha til maden og på alle tidspunkter var mandsopdækket af mindst to tjenere – som fyldte vand i glasset efter hver mundfuld (stort set). Bergs var en café og shisha restaurant, hvor vi fik et par drinks – alkoholfrie, selvfølgelig.

Alt i alt en super tur til Jeddah – selvom vi var forfulgt af forskellige mindre heldige episoder; forsinkede fly, en gal mutawa (som mente at vi i hvert fald IKKE skulle tage billeder af kongens moské!), punktering og flere forsinkede fly (vi kom først hjem kl 5 om morgenen! 4 timer forsinket!)

Her er lidt flere billeder – og snart følger et lille indlæg mere om Damaskus ;)

Et par gutter på vandscooters kom forbi vores resort..

Punkteringen!

The Sugarcane Man - Verden mest sukkerholdige drik!

Mr. Sunshine på vej ud og snorkle...

Verdens højeste fontaine - ca. 320 meter ifølge deres website...

Solnedgang - set fra vores resort..

• Comments(0)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.