Udstationeret i mellemøsten...

I en verden af oplevelser...

Et weekend eventyr i Bling-Bling Byen

MellemøstenPosted by Axel Bluhme Thu, June 03, 2010 17:23:24

Endelig blev det onsdag og jeg stod i lufthavnen med min lille rullekuffert og klar til nye eventyr. Forude ventede min broder og Sille i mellem østens ”vildeste” storby, Dubai!

Vel ankommet efter en behagelig tur i en enorm Airbus med 9 stole på tværs stod i en ny og kæmpe lufthavn. Jeg må sige at de har virkelig gjort sig umage for at få ekspederet folk i en fart – og alligevel er der så mange mennesker at man må stå i kø alligevel! Nå, men der på den anden side af paskontrollen stod de to eventyrere og ventede på mig (c’, Fantastisk at se dem begge her – halvvejs på den anden side af verden!

Første aften gik med lidt italiensk mad, et glas hvidvin og brødrehygge (c’, Men jeg vil da lige nævne at værelserne på Suite Hotel Mall of Emirates er super fede – se nedenfor – og til en pris på omkring 500 kr pr. nat så er det helt perfekt. Tak til Sille for et super valg (c’,

Næste morgen gik vi en tur i Mall of Emirates og så på butikker. Det enorme mall (indkøbscenter) var i to etager og større end fields. Men hovedattraktionen her fandt vi da vi skulle have en lille espresso i en lille coffeeshop – Ski Dubai, Verdens største indendørs skiarena!

Vi måtte jo prøve det og selvom det er en stor turist fælde, så var det super fedt. Jeg kom for alvor i tanke om hvor meget jeg har savnet at stå på ski de sidste par år og selvom bakken ”kun” var et par hundrede meter lang så var det super fedt!! Vi brugte omkring to timer på ski – og nød hvert sekund! Derefter tog vi på stranden!

Det er nok det eneste sted jeg kender til hvor man kan stå på ski hele formiddagen og en halv time senere stå med tæerne i vandkanten med 30 grader varmt vand – fantastisk. Især når man bor midt i en ørken til daglig! Fra stranden nød vi udsigten til verdens første syv-stjernede hotel i byginge Burj Al Arab – også kaldet Sejlet.

Vi tog derefter i et endnu større mall – Dubai Mall – som har ry for at være verdens største – og det er da også lige til at fare vild i. Vi fandt dog via forholdvis god skiltning vej til vores mål – indgangen til Burj Khalifa – Verdens højeste bygning på ca. 826 meter – og fik købt billetter til en aftentur op på toppen af verden (i hvert fald i hvis vi snakker om bygninger!).

Vi havde et par inden det blev vores tur til at gå op i tårnet, så vi så lidt på butikker, fine chokolader og endte på en sjov lille sushirestaurant, hvor retterne kørte rundt på et lille bånd. Fantastisk sjovt, og god sushi ;)

Vi kunne også nå at se The Dubai Fountain som hver halve time skyde et show af med musik, vandsøjle på unævnelige højder og fantastisk koordination. Og hver halve time er det forskellige shows – de har virkelig gjort hvad de kunne for at underholde turisterne.

Da det endelig blev tid til en tur i tårnet stillede vi op i køen og fulgte en lang gang med en masse billeder, videoer og tekster på væggene – alle omkring byggeriet, arbejderne, byggelederene, cheferne og alle fremstillet i et heroisk lys. Lidt som astronauterne i Armageddon.. Crazy stuff.. Men med mange fine oplysninger – f.eks. at hvis man lægger alle længderne af armeringsjern sammen ville de kunne fra New York til Dubai og videre til Hong Kong! (c’,

Udsigten var fantastisk og jeg tror billederne her taler for sig selv..

Dag to i Dubai blev vi enige om at vi skulle en tur i ørkenen og jagte nogle kameler – så som sagt så gjort. Vi fik via receptionen på hotellet fat i en indisk fyr som kom og hentede os i en stor fin hvid Nissan Patrol 4WD – som faders firmabil og vi fik da set hvad sådan en bil også kan bruges til, haha – efter en lille times kørsel på syv-sporede motorveje holdt vi ind på en tankstation, hvor vores indiske guide lukkede luften ud af dækkene. Lufttrykket skal være ca. 15 i stedet for de normale 30-35.. Og så af sted ind i ørkenen.

Vi kørte op og ned af skråningerne – som føltes næsten lodrette – i det der her kaldes Dune-Bashing.. Det er ikke hver dag man kigger lige ud gennem forruden og ser et par indtørrede æbler ligge på jorden 5 meter foran sig.. Super cool, og vi drønede rundt i flere timer – indtil vi faldt over en flok kameler og måtte have et par billeder. Derefter kørte vi ud og mødtes med en beduinfyr og fik lov at ride på to af hans kameler – tjek! Super behageligt og de lugter jo kun lidt. Sjovt!

Vel tilbage på hotellet tog vi et par timer i solen på hotellet tag ved poolen.. Sille nød solen i fulde drag, mens brødre Bluhme lå i poolen og snakkede om bygninger, flisearbejde, og andre ”nørdede” ting og sager (c’,

Jeg skulle nå et fly senere samme aften så vi tog tidligt metroen fra Mall of Emirates til Union hvor vi fandt en mindre inspirerende foodcourt – men i tidsnød må man jo tage hvad man kan få og heldigvis var maden super good! Derefter fik vi en megafrappucino og fik sludret lidt af inden jeg måtte finde vejen hjem til ørkenlandet.

Men Asbjørn og Sille fortsatter videre ud i Gold Souq (Guld basaren) og brugte vist dagene efter på stranden og i Dubai berømte Marina (c’, Tak for en super dejlig tur og besøg hjemmefra! (c’, Vi ses om små to uger..